Istoria unui autobuz electric de acum 80 de ani. Inventia nu avea nevoie de baterii şi nici de linii de troleibuz

 

Autobuz electric inventat acum 80 de ani, fara baterii şi fara linii de troleibuz - - Practic, acea roată de titirez trebuia accelerată până la turaţii cât mai mari, după care era eliberată şi în timp ce se învârtea, folosindu-şi energia cinetică acumulată pentru a continua să se mişte, motorul din centrul său transformându-se în generator şi, în timp ce frâna un pic roata, genera electricitate. Practic, singurele forţe de frânare a mişcării erau acest generator, plus pierderi prin forţa de rezistenţă la frecare a rulmenţilor ce o ţineau centrată. Astfel, acea roată stoca de facto energie cinetică, transformată ulterior în energie electrică, fără folosirea vreunei baterii.

Autobuz electric inventat acum 80 de ani, fara baterii şi fara linii de troleibuz -  - Chiar dacă pe atunci consumul de electricitate era unul mare, de circa 3.0 kWh la 1 km, două asemenea autobuze au intrat în funcţiune în anul 1953, între comunele Yverdon-les-Bains şi Grandson din Elveţia. Inginerii au început repede să le perfecţioneze, mărind voltajul pentru o încărcare mai rapidă şi aveau deja idei de perfecţionare a giroscopului pentru a eficientiza consumul, dar nu au mai ajuns să le implementeze decât parţial, atunci când Belgia comandase 12 asemenea autobuze pentru capitala ţării africane Congo, Kinshasa de azi, care era colonie belgiană. Pe drumurile africane, însă, mecanismul giroscop ceda mai repede din rulmenţi şi avea nevoie de reparaţii constante, iar consumul mediu de 3.4 kWh la 1 km era pur şi simplu prea mare pentru acea capitală africană, aşa că în 1959 acele autobuze au fost scoase din uz. Iar Belgia nu le-a implementat nici în oraşele sale, decât în Ghent pentru o perioadă foarte scurtă, de doar 3 ani. În 1960, au fost scoase din uz şi cele două autobuze din Elveţia. Printre efectele negative menţionate mai era şi efectul major de ruliu, care apărea la acele autobuze, din cauza giroscopului din centrul lor, care se împotrivea schimbării de direcţie. Dar şi pentru asta inginerii aveau deja o soluţie pregătită, de a folosi un sistem cu două roţi, una verticală şi alta orizontală, care s-ar fi echilibrat între ele.

 

In alt articol anterior, se spunea ca "conceptul de troleibuz e mult mai genial în comparaţie cu un autobuz, pentru că nu e nevoie de baterii, iar trasarea liniilor electrice e logică acolo unde se merge pe acelaşi itinerar de sute de mii de ori"

 

 
Dan Delavale
Teoretic cu cat volanta era mai grea cu atat avea mai multa inertie. Deci nu trebuie materiale mai usoare, asa cum apare in text.
 
Ilie Toma
De materiale ușoare e nevoie pe centrul volantei, și grele pe circumferință, ca să aibă inerția corectă.
 
 
Stan Popa
Dacă s-ar câștiga bani repede dintr-o asemenea afacere ar fi mulți interesați ..cu condiția ca și documentația tehnică de atunci să fie disponibilă
 
Savin Lucian
bani cred s.ar castiga,dar se opun mai marii lumii ce au inca petrol sub pamant,
 
Barbu Gheorghe
Deja se folosesc generatoare free energy cu volanta si sunt si date tehnice, prin anii 65....68 un rus a brevetat asta....
 
Adrian Catana
"Free energy" e o tâmpenie! Nu există așa ceva! Da, o volantă poate antrena un generator, dar îndată ce generatorul se vă afla în sarcină, turația volantei vă scădea, deoarece energia cinetica a sistemului volantă + generator se vă transfera în energie electrica în circuit. Volanta este un sistem care acumulează energie. Cantitatea de energie acumulată în volantă este proporțională cu momentul de inerție (pătratul razei volantei înmulțit cu masa la periferie ) și cu pătratul vitezei unghiulare a volantului (turația).Cu cât avem o raza mai mare, sau o turație mai mare, sau o masă la periferie mai mare, cu atât în volantă avem "stocată" o cantitate mai mare de energie.La frânarea unui autobus, se vă recupera o parte din energia folosită pentru a pune autobusul în mișcare, și acesta e un prooces ce duce la creșterea energiei cinetice a volantei. Dar, doar o parte este recuperabilă, restul de energie fiind disipată prin frecare (cu aerul, în lagăre, etc).
 
Dumitru Opris
Felicitari pentru articolul foarte bine documentat (atat text cat si fotografii).
 
Ceva deosebit
Un lucru este cert si trebuie sa tinem seama de el.Cu cat exista o criza si un impas mai mare, cu atat inventivitatea omului si incercarile lui de a realiza ceva, idei absurde pe timp de liniste si conservatorism, vor putea crea premisa de a genera descoperiri si solutii geniale la problemele existente.Sa ne amintim ca multe din marile inventii si tehnologii de care beneficiem acum, au avut izvorul realizarii lor in timpul razboaielor mondiale sau dupa marea criza din anii '29 - '33.

Autobuz electric inventat acum 80 de ani, fara baterii şi fara linii de troleibuz

24 noiembrie 2021

Ceva deosebit

Ceva deosebit